پادکست چیست؟ تاثیر آن بر بازاریابی و سئو

سرفصل محتوا

  • پادکست چیه؟
  • پادکست، جدیدترین تکنولوژی نشر صوت
  • کاربرده های پادکست
  • چیجوری یه پادکست داشته باشیم؟
  • کاربرده های پادکست در روابط عمومیا
  • پادکست مارکتینگ
  • پادکست و سئو
  • پادکست موثر
  • نتیجه گیری از پادکسیت

پادکست چیه؟

پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطیه و روشی واسه انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا که کاربران از راه اون می تونن ساختهایی صوتی و کلامی خود رو به شنوندگان، ارائه بدن که از اون به وبلاگ صوتی هم یاد می شه.

به زبون ساده تر جدیدترین تکنولوژی واسه انتشار صوت روی شبکه اینترنته. پادکست یه فایل چند رسانه ایه که با به کار گیری فیدهای عمومی واسه پخش صدا روی کامپیوترای شخصی وموبایل، روی اینترنت فرستاده می شه.

موبایل

پادکست رو هر کسی می تونه با هزینه کمی راه اندازی کنه یا یعنی می تونه یه رادیو اینترنتی راه بندازه و تنها چیزی که لازمه یه کامپیوتر، یه میکروفن و اینترنته.

در گذشته پادکست فقط در اختیار چند شرکت محدود بود و طبیعتاً رقابت آنچنانی هم نبود و معمولاً MP3ا خسته کننده و تکراری بودن ولی امروزه با گسترش این پدیده چیزی که رو می خواین گوش کنین می تونین انتخاب کنین.

پادکسترا (کسائی که پادکست رو اجرا می کنن) محدودیتی ندارن. هیچ قالب یا قانونی وجود نداره. پس تنوع و موضوعات از شمارش خارج شدن پادکست واقعا فرار از رادیوای پر حرف، از قبل برنامه ریزی شده، در اختیار گروه های خاص، خسته کننده و سازمانی قدیمیه. پادکست دارای هویت و تنوعیه که رادیوای سنتی از اون محرومند.

برنامه ریزی

پادکست، جدیدترین تکنولوژی نشر صوت

پادکست جدیدترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنته. به وسیله پادکست میشه صدای خود رو در اینترنت منتشر کرد و می تونه یه رادیو آماتوری شخصی باشه.

واژه پادکست از طرف کلمه نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این کلمه نامه پادکست رو اینطور معرفی کرده: «برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و واسه دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شه.»

دیجیتال

در کلمه نامه اینترنتی ویکی پدیا هم در توضیح کلمه پادکست اینطور اومده: پادکست یا پادپخش یکی از روشای انتشار پرونده روی اینترنت و نام عمومی یه جور برنامه آواییه که به وسیله کاربران معمولا روی یه پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموما یه آی پاد به شکل یه فایل صوتی ساخته شده، با به کار گیری اینترنت روی رایانه های خونگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شه.

کاربرده های پادکست

در سایت اولین شبکه پادکستینگ فارسی (cast.ir) موارد زیر به عنوان کاربرهای پادکست برشمرده شده:

۱) ایجاد ایستگاههای رادیویی اینترنتی شخصی با کمترین هزینه و به وسیله یه دستگاه رایانه شخصی.

۲) آموزش الکترونیکی و غیرحضوری در مواردی که احتیاج به توضیح شفاهی هست.

۳) کتاب خوانی، شعر و شاعری، پخش موسیقی، تبلیغ خدمات و اجناس، ارتباطات مردمی و روابط عمومی، رپورتاژ و گزارشگری، تولید برنامه های تفریحی و سرگرم کننده مثل جوک و لطیفه، فال، قصه گویی و آموزش واسه کودکان.

شعر

۴) ساخت وبلاگهای صوتی که در اون وبلاگ نویس بجای نوشتن مطالب شخصی در اینترنت با مخاطبین خود حرف می زنه و صدای ضبط شده رو روی وبلاگ قرار میده.

محبوبیت جهانی پادکست در سال ۲۰۰۵ میلادی ناسا صدای یکی از فضانوردان این سازمان رو که در جریان یه سفر فضایی ضبط شده بود به شکل پادکست روی سایت قرار داد.

در جریان سفر شاتل دیسکاوری به دور کره زمین، استیو رابینسون از سرنشینان شاتل فضایی یه پیام چند دقیقه ای از صدای خودش ضبط کرد که چند روز این پیام به شکل پادکست روی سایت ناسا قرار گرفت.

در بین سیاستمداران هم یه سناتور دموکرات آمریکایی یه پادکست شخصی راه اندازی کرد و به دنبال اون بود که کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانیای جرج بوش رو به صورت پادکست روی سایت ریاست جمهوری قرارداد.

کاخ سفید

سایت بی بی سی هم بخشی از برنامه های خود رو به شکل بادکست ارائه میده. شرکت آی بی ام (IBM) هم به جفت و جور و ارائه پادکست در سایت خود روی آورده به جز اینا شرکتای جنرال موتورز و پپسی کولا هم به ارائه پادکست اقدام کردن.

و حتی سرویس یاهو هم موتور جست و جوی مخصوص واسه جست و جوی فایلای صوتی و پادکستا راه اندازی کرده.

چیجوری یه پادکست داشته باشیم؟

مرحله اول راه اندازی پادکست ضبط برنامه س. شما می تونین با کمک یه دستگاه ضبط صدای دیجیتال (Voice Recorder) صدای خود رو ضبط کنین.

پس از ضبط صدا یا به وسیله نرم افزارای ویرایش صدا، صدای خود رو ویرایش کنین و اتفاقا به اون موسیقی یا صداهای دیگری اضافه کنین از جمله این نرم افزارهای حرفه ای ویرایش صدا سوندفورژ (Sondforge) و کول ادیت (Cooledit) هستن که از اونا واسه ویرایش برنامه های حرفه ای رادیوئی هم استفاده می شه.

البته حتی شما احتیاج به این نرم افزارهای حرفه ای ندارین و می تونین یه نرم افزار رایگان وساده تر از اینترنت قابل دریافت هستش.

پس از جفت و جور فایل (mpt) شما باید فایل (RSS) هم واسه پادکست تون جفت و جور کنین. با حاضر شدن فایلا شما باید اونا رو در فضایی مناسب در اینترنت بذارین تا واسه بقیه هم قابل دسترسی باشه.

کاربرده های پادکست در روابط عمومیا

امروزه سازمانا و شرکتای تجاری در سراسر دنیا واسه دسترسی مستقیم به مشتریان خود، پادکست رو به رسانه های سازمانی خود اضافه می کنن.

پادکست پدیده ای نوین و ابزاری عالی در روابط عمومیا هستش و رسانه ای که می تونه روابط عمومی خلاقی رو طراحی کنه.

همونطور که میدونید کارشناسان روابط عمومی چهره شرکت و سازمان حساب می شن، یعنی مسئولیت اطلاع رسانی، تصویر سازی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو بردوش دارن.

وسیله قوی جدیدی هست که به این چهره صدا می بخشه و صدا بیشتر از متن صرف موثره، پس این رسانه نه فقط قدرتمنده، بلکه کاربرد اون آسون وگستردگی اون بیشتر از هر رسانه موجود دیگه س وبه اندازه زیادی در هزینه ها صرفه جویی می کنه و میشه گفت رسانه ایه که تاثیر یه پیام رادیویی رو زیاد می کنه.

اما اینجاش خیلی مهمه که به هنگام پخش برنامه رادیویی یا تلویزیونی شما از تعداد شنوندگان و بینندگان اطلاع دقیق ندارین اما با پادکست میشه از تعداد دقیق ذخیره شدن برنامه خود به وسیله افراد باخبر شید.

حتی میدونید مخاطبین شما از چه مناطقی هستن و اینجوری می تونین برنامه خود رو مرتبا بهتر کرده و به انتظارات مخاطبین خود جواب بدین و نه فقط واسه دنیای خارج بلکه می تونین دامنه اونو گسترش بدین.

هم اینکه می تونین از اون واسه رابطه از راه دور میان شعب جور واجور سازمان خود استفاده کنین و در بعضی موارد می تونه کانال جدیدی واسه درآمد زایی باشه و مزیت اون واسه شرکتا اسپانسر کردن پادکستای دیگه س. مثلا فرستادن آگهی روی پادکستای دیگه، مانند یه آگهی ۳۰ ثانیه ای.

پادکست مارکتینگ

طبق تحقیقات آماری انگار تاثیر تبلیغات رادیویی در آمریکا تا سال ۲۰۲۱ ثابت بمونه. ولی شرایط واسه تبلیغات پادکستی در این دوره فرق داره. تبلیغات پادکستی در حال بالاترین درجه گرفتنه و با در نظر گرفتن گسترش گوشیای هوشمند در جهان، محبوبیت پادکستا هم در حال زیاد شدنه.

طبق یه تحقیق در ایلات متحده، گوشیای هوشمند باعث شدن افراد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله نصف استفاده کنندگان پادکستا رو تشکیل.

هم اینکه ابزارهایی مانند Apple car Play هم در زیاد شدن آمار شنیدن پادکست خنثی نبوده ان و Apple Car Play الان یکی از محبوب ترین وسیله ها بین ۲۴ برند معروف سازنده اتومبیل در دنیاس.

اگه بخوایم موشکافانه تر به این آمار نگاه کنیم، می بینیم ۴۰ درصد از آدمایی که در آمریکا بیشتر از ۱۲ سال سن دارن تابه حال یه بار به پادکست گوش دادن و ۲۴ درصد از آمریکاییا به صورت مرتب به پادکست گوش میدن.

به نظر شما چی باعث می شه که پادکست مارکتینگ واسه صاحبان کار و کاسبی جذاب به نظر برسه؟ ست گرین، نویسنده پنج کتاب پرفروش بازاریابی محبوب مثل Market Domination for Podcasting و Direct Response Marketing Expert، دراین باره میگه:

پادکست به شما کمک می کنه به بازار هدف خود برسین. مثلا اگه یه آمریکایی باشین و بخواین محصول خود رو به هزاران کارآفرین معرفی کنین، پادکست Sharkprenuer podcast یه انتخاب خوب واسه شما میشه.

این پادکست مخاطبان زیادی در بین رهبران کار و کاسبیای بزرگ داره. اگه درزمینه دیگری فعالیت می کنین، با کمی تحقیق می تونین به پادکست مناسبی دست پیدا کنین.

تبلیغات تو یه پادکست شناخته شده، تنها گزینه ای نیس که پیام شما رو واسه افراد موجود در بازار هدف مناسب می فرستد. گرین دراین باره میگه:

خیلی از کسب و کارا در حال تولید پادکست سریالی واسه خود هستن. با این کار اونا کنترل همه چیز رو از شروع تا آخر کار در دست دارن. خوبی این کار مالکیت رسانه واسه کسب و کاره؛ با این مالکیت می تونین بدون هزینه اضافه نسبت به قبل، تبلیغات خود رو انعطاف بدین.

پادکست و سئو

پادکست می تونه واسه SEO (بهینه سازی در موتورهای جستجو) هم به درد بخور باشه. ست گرین دراین باره میگه:

آیتونز یه از وب سایتای دارای بهینه سازی بالا در بین موتورهای جستجوئه. هر پادکست در اونجا هم به سایت مهمون و هم سایت اصلی پادکست لینک شده.

اگه پادکستا با کلمات کلیدی مناسب به یه سایت لینک داده شن، باعث پیشرفت کیفیت SEO می شن. با در نظر گرفتن الگوریتمای تعبیه شده، پادکست می تونه در فروشگاه های اپلیکیشن هم به شما کنه.

پادکست موثر

ست گرین تجربه بالایی در تولید پادکست داره. تو یه مقاله اون نکاتی رو واسه تولید پادکست تأثیرگذار و موفقیت آمیز گفته که در ادامه گفتیم.

۱- پادکست شما نیاز به یه نام جذاب داره. حتماً تعدادی کلید واژه هدف واسه خود تعیین کردین که می خواین در موتورهای جستجو جایگاه بالاتری به خود اختصاص بدین؛ تلاش کنین از این کلمات کلیدی در نام پادکست خود استفاده کنین.

۲- پادکست شما نیاز به یه پوشش هنری داره. این جلد هنری درواقع یه تصویر شاخصه که کاربران هنگام جستجوی پادکست شما، اونو مشاهده می کنن.

این پوشش باید شامل عنوان نمایش، تصویری از میزبان پادکست و بعضی از تصاویر باحال باشه که نمای خوبی به پادکست میده.

۳- پادکست شما نیاز به معرفی حرفه ای داره. بهتره از یه گوینده حرفه ای همراه با موسیقی مناسب پشت زمینه، واسه ساخت محتوا استفاده کنین. مقدمه باید مثل یه برنامه رادیویی اجرا شه.

به شکلی پادکست خود رو تولید کنین که نشون بده شما در تولید این بسته رسانه ای متخصص هستین. هم اینکه پادکست نیاز به اعتبار بالا داره تا شنونده راضی شه به اون گوش دهد.

۴- پادکست شما نیاز به میزبانی داره. خیلی از شرکتای نرم افزاری خوب میزبانی پادکست در بازار وجود دارن که می تونن پادکست شما رو به جاهایی مانند iTunes ،Google Play و … پیوند بدن. یکی از بهترین گزینه ها در این صنعت، Libsynه.

۵- حضور مهمانان بزرگ و برجسته می تونه پادکست رو باحال تر کنه. اونا پادکست شما رو واسه مخاطبان خود به نمایش می ذارن. به‎یه جور این کار باعث پخش ویروسی پادکست شما به وسیله طرفداران اون شخص می شه.

۶- واسه اینکه بازار هدف از پادکست شما رو ببینه، باید اونو به روشی درست به بازار عرضه کنین.

واسه این کار شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، یوتیوب می تونن ابزاری کاربردی در اختیار شما بذارن. البته در این راه می تونین از هر ایده خلاقانه ای واسه رسیدن به مخاطبان اصلی خود استفاده کنین.

۷- مطمئن شین که هر قسمت پادکست بازبینی و ویرایش می شه؛، پس میشه اونو به یه محتوای رسانه های اجتماعی، پست وبلاگ یا حتی یه کتاب فیزیکی تبدیل کرد.

گرین دلایل راضی کننده ای واسه دفاع از تولید پادکست داره. اون این کار رو به عنوان یکی از اصول چندگانه پیشرفت شرکت خود می دونه. در لینک صحبتای سث گرین درباره پادکست مارکتینگ دلایل کامل تری واسه استفاده کردن از این روش واسه موفقیت کار و کاسبی و معرفی اون هست.

نتیجه گیری از پادکسیت

پادکست به عنوان تکنولوژی نوین در میدون ارتباطات یه رسانه حساب می شه که می تونه سرویسای خوبی علمی، آموزشی، تخصصی و سرگرمی و… رو ارائه دهد.

اما حس شنوایی که جز مهمترین حواس آدم حساب می شه که به وسیله اون خیلی از نیازای ارتباطی آدم رو برآورده می سازه و اطلاعاتی که لازم مخاطبانه رو به صورت شنیداری در اختیارآنا میذاره.

شنوایی

پادکست با فراوونی صدا می تونه صداهای خاموشی که قبلا قابل شنیدن نبودن از جمله گروه های محروم وستمدیده، مخالفان و حتی صداهای جدیدی رو به گوش همه برسونه.فراوونی صدا فراوونی رسانه ای رو در پیش داره که منتهی به گسترش میدون عمومی می شه.

از طرفی ادامه، کیفیت و تنوع در این رسانه بسیار مهم تلقی می شه، به خصوص واسه روابط عمومیا که وظیفه خبری و اطلاع رسانی رو بردوش دارن، می تونه این پدیده پررنگ تر جلوه کنه که رسیدن به این فضای مطلوب راه طولانی ولی امید بخشی رادر پی داره.

منبع: zeus.ir – psseo.ir – zoomit.ir