با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید | رژیم غذایی

با این خوردنیا مغز رو تقویت کنین

یه رژیم غذایی سالم می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و دیابتی رو کم کنه و با رسوندن جریان خوب خون به مغز کارکرد مغز رو بهتر کنه.تا حالا به این موضوع فکر کردین که در کنار این همه رژیمای لاغری و تناسب اندام یه رژیم غذایی خاص هم واسه مغزتون بگیرین؟ برنامه غذایی که به فرمانده بدن تون کمک می کنه بهتر کار کنه و کارکرد بهتری در حافظه و یادگیری داشته باشه.

البته در این رژیم خبری از لاغری و گرسنگی نیس و قرار نیس ماده مغذی از سفره تون حذف شه بلکه فقط با خواص یه سری از سبزیجات، آجیل و ادویه آشنا میشین که همیشه ساده از کنارشون می گذشتید. خواصی که می تونه از بیماریایی مثل فراموشی، نبود تمرکز، سکته مغزی و بیخوابی پیشگیری کنه.

آجیل

ویتامینE به جلوگیری از نابودی شناختی، مخصوصا در افراد سن بالا کمک می کنه. آجیل یه منبع بزرگ از ویتامینEه که می تونین در روز همراه با سبزیجاتی مثل کاهو، خیار و تخم مرغ و غلات یه سالاد خوشمزه واسه خودتون درست کنین. از آجیل به عنوان میان وعده هم می تونین استفاده کنین. بهترین زمان واسه مصرف آجیل وعده صبحونه و میان وعده بین صبحونه و ناهاره.

بهتره آجیل رو به صورت خام و به اصطلاح بو نداده بخورین تا همه خواصش به بدنتون برسه.از آجیلایی که آغشته به نمکه، بهتره دوری کنین. منظور از آجیل یعنی همون بادام، گردو، فندق، بادام هندی و زمینیه. لطفا حواس تون به آجیلایی که به اسم هندی و ژاپنی فروخته می شه، باشه.

این آجیلا با رنگای خوراکی و نمک بسیار زیاد ترکیب شده و اصلا مورد تایید کارشناسان تغذیه نیس. بادام شامل مقادیر خیلی از یه نوع اسید آمینه موسوم به “آرجینین” است که به آرامش عروق خونی کمک کرده و گردش خون رو بهتر می کنه و باعث می شه خون بهتر به مغز برسه.

شکلات تلخ

بیشتر کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن به جای شکلات شیرین و پر از کالری از شکلات تلخ استفاده کنین. کارشناسان تغذیه در تحقیقاتی به این نتیجه رسیدن که شکلات تلخ مانع از لخته شدن خون می شه، کلسترول خون رو تنظیم می کنه و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از التهاب و نابودی سلولا جلوگیری می کنه.

شکلات تلخ یه ضدافسردگی طبیعیه. این شکلات به تقویت روحیه هم کمک می کنه.منیزیم موجود در شکلات ماده معدنیه که اثرات آرامش بخش داره و به ارسال تکانهای عصبی از راه مغز کمک می کنه. هم اینکه تحقیقات محققان آمریکایی نشون میده،

هر چی مردم کشوری شکلات بیشتری بخورند، اون کشور بیشتر جوایز علمی میگیره. شکلات تلخ که پر از فلاونوئیده باعث بهتر شدن کارکرد ذهنی می شه. این فلاونوئیدهای موجود در کاکائوی تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق می شن و خطر افزایش فشارخون و سکته های قلبی و مغزی رو کم می کنن.

زردچوبه

این پودرهای زرد که بیشتر واسه رنگ گرفتن در غذاهای تون استفاده می کنین کارکرد عجیبی دارن. زردچوبه پر از کورکومینه که یه نوع آنتی اکسیدان ضدالتهابی هستش. براساس تحقیقات انجام شده، کورکومین به افزایش قدرت حافظه، مثل سازی ژنای عصبی و ساخت سلولای جدید مغز کمک می کنه.

علاوه بر این، با کاهش التهاب های مغز از دچار شدن به فراموشی جلوگیری می کنه. کورکومین هم اینکه می تونه از راه مکانیسمای جور واجور سلولی و مولکولی باعث کنترل شروع تشکیل سلول سرطانی شه. از زردچوبه می تونین در بیشتر غذاهای تون استفاده کنین. هندیا واسه جلوگیری از زوال عقل یه قاشق چای خوری زردچوبه رو تو یه لیوان شیر حل می کنن و می خورن.

اسفناج

اسفناج به تنهایی می تونه از زوال عقل جلوگیری کنه یا روند اونو به تاخیر بندازه. موادمغذی موجود در اسفناج از آسیب به DNA سلولا جلوگیری می کنه و رشد سلولای سرطانی و رشد تومور رو متوقف می کنه. اسفناج منبع خوبی واسه تامین اسیدفولیک لازم بدنه.

براساس تحقیقات انجام شده، مصرف اسیدفولیک خطر بیمایای قلبی رو تا ۱۶درصد و خطر سکته مغزی رو ۲۴درصد کم می کنه. واسه اینکه خواص اسفناج حفظ شه بهتره اونو به صورت خام یا سرخ کرده بخورین. البته سرخ کردن اسفناج باید در شرایط خاص ای باشه. اسفناج رو با روغن خیلی کم و در زمان زیادی کمی تفت بدین. هر چی زمان سرخ کردن اسفناج کمتر باشه خواص اون بیشتر حفظ می شه.

کلم بروکلی

کلم بروکلی فقط پر از کلسیم نیس. این کلم پر از مواد غذایی عجیبی واسه مغزه. بروکلی غیر از کلسیم به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامینC، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامینA) یه آنتی اکسیدان قویه که از اثرات داغون کننده رادیکالای آزاد در بدن پیشگیری می کنه.

به خاطر همین و با داشتن این مواد می تونه از بروز بیماریایی مثل شکلای جور واجور سرطان، فراموشی (فراموشی دوران پیری مشکل حواس)، بیماریای قلبی و آرتریت (التهاب مفاصل) پیشگیری کنه و روند پیری رو به تاخیر بندازه.

بروکلی رو بهتره به صورت خام و در سالاد بخورین. اگه دستگاه گوارش تون مریضی داره و نمی تونین گیاهان رو به صورت خام استفاده کنین بهترین روش پخت واسه این سبزی بخارپزه. بروکلی انتخاب کنین هیچ زردی و تیرگی در قسمت بالای اون نباشه و رنگش به طور کامل سبز باشه.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به تنهایی می تونه مقابل فراموشی قد علم کنه. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یه آنتی اکسیدان قویه که می تونه با رادیکالای آزاد در حال پیشرفت بجنگه و جلوی ابتلای سلولای مغز رو از فراموشی بگیره. البته کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن بهتره گوجه فرنگی رو به صورت خام و بیشتر در وعده صبحونه بخورین. بهتره گوجه فرنگی رو بدون روغن و نمک بخورین.

زغال اخته

به قد و بالای زغال اخته نگاه نکنین. این میوه کوچیک و ترش بالاترین اندازه آنتی اکسیدانا رو داره. آنتی اکسیدانای موجود در زغال اخته به کارکرد مغز و افزایش حافظه کمک می کنه. زغال اخته به کاهش سطح کلسترول هم کمک می کنه. پلی فنولای زغال اخته کلسترول خون راکم کرده و باعث سلامت قلب و عروق می شه.

زغال اخته باعث کاهش کلسترول بد خون یا کلسترول LDL و حفظ کلسترول خوب خون یا کلسترول HDL می شه و از این روش باعث کاهش خطر بیماریای قلبی عروقی و سکته های مغزی می شه. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن زغال اخته رو با کمی نمک بخورین. حواس تون به مقدار نمک باشه. نمک زیادتر از اندازه باعث بالا رفتن فشار خون تون می شه.

روغن نارگیل

کارشناسان تغذیه فکر می کنن هر چیزی که به نفع قلب و گردش خون باشه به نفع مغز هم هست. روغن نارگیل واسه قلب خیلی خوبه. این روغن ۵۰درصد اسید لوریک داره که در جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماریای قلبی مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشارخون بالا بسیار موثره.

چربیای اشباع موجود در روغن نارگیل نه فقط باعث بالا رفتن LDL و HDL نمی شه، بلکه احتمال بروز آسیب در شریانا رو پایین می آورد و درنتیجه از بروز تصلب شرائین جلوگیری می کنه. روغن نارگیل به عنوان یه ضدالتهاب عمل می کنه و جلوی زوال عقل و مریضی فراموشی رو میگیره.

تری گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط روی پیشرفت مریضی فراموشی تاثیر می ذارن. این چربیا به سلولای مغزی گرفتار به این مریضی اجازه میدن انرژی لازم رو واسه زنده کردن خود برداشت کنن.

.

منبع :gahar.ir

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *